Żywiołem Marty Ptaszyńskiej jest muzyka instrumentalna. Aby dowiedzieć się, jak umiejętnie porusza się w tej materii, wystarczy posłuchać La novella d’inverno (Opowieść zimowa) z 1984 roku (więcej na temat tej kompozycji można poczytać tutaj). Ostatnimi czasy spis jej utworów wzbogacił się o kilka ciekawych koncertów instrumentalnych. Tak się złożyło, że miałam okazję wysłuchać prawykonania dwóch jej ostatnich kompozycji z tego gatunku – jednego na żywo, podczas koncertu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej w Muzeum Lotnictwa (26.12.2019), drugiego podczas transmisji online z Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (20.11.2020) – i zrecenzować je na łamach „Ruchu Muzycznego”. Tekst o wykonanym w Krakowie Koncercie podwójnym na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę ukazał się w grudniu ubiegłego roku (Inne miejsca, RM #12/2019), zaś o muzyce II Koncertu na flety i orkiestrę można przeczytać tutaj: Powroty (RM #24/2020).